Terug naar de voorpagina
Home Nieuw Vraag & Aanbod Forums Artikelen Bedrijvengids Zoeken

Vorige | 1 | 2 | Volgende 11 - 13 van 13

Rasim H., Particulier
14 sep 2011 15:43 
Voor de duidelijkheid we hebben het hier nu over de btw aangifte hè die is eens per maand, kwartaal of jaar afhankelijk van je omzet. Maar je ondernemersaangifte is gewoon jaarlijks.

Klopt natuurlijk als een bus. Maand was ik vergeten te vermelden maar zal vast voorlopig niet van toepassing zijn op Maikel.

@maikel, het hangt er allemaal vanaf wat je van plan bent. Ben je van plan om in de toekomst te gaan groeien hiermee, of wil je het als een soort van kleine hobby houden? Wil je groeien, dan is het verstandig je gewoon in te schrijven en te leren hoe alles in zijn werk gaat met het runnen van een bedrijf.

Dan leer je het zeg maar gaandeweg, in plaats van dat je als particulier straks een beetje groot wordt, en dan nog van alles moet gaan uitzoeken over hoe en wat met een bedrijf. Dan kan het weleens een beetje overweldigend worden met alles wat op je afkomt. En er komt zeker wel wat meer bij kijken dan even inschrijven bij de KvK.

Kortom net als met alles in het leven: Plannen, keuzes maken, en duidelijk zijn tegenover jezelf.

Aangepast op 14-09-2011 15:44 door Rasim H.
   Eric Blaauboer, Internet-Id
14 sep 2011 16:22 
Er is meer dan het urencriterium om als ondernemer te kunnen worden aangemerkt door de fiscus. B.v. of wel een substantieel deel van de inkomsten bedrijfsmatig wordt gegenereerd (min. 50% dacht ik zo uit het hoofd) en nog een 3tal andere criteria.

Als je echt wat wilt met het ondernemerschap, zelfs het slapend rijk worden is een optie, dan lijkt het mij het beste het serieus aan te pakken, dus iig met kvk-inschrijving.

Nadeeel van ondernemerschapsstatus: rompslomp.
Voordeel: diverse, w.o. mogelijkheid opgave van kosten en serieuzer worden genomen.

Als je het kleinschalig houdt en slim opereert, doe je de btw aangifte ook jaarlijks. Die moet 31/3 binnen zijn, net als de ib-aangifte. Ipv prive doe je dan een ib ondernemersaangifte die bijna op hetzelfde neerkomt.

Kortom: ondernemen, doen!
Eric.

Maikel de W., Particulier
14 sep 2011 16:23 
Bedankt voor alle reacties, hier kan ik wat mee!
Mijn "echte" baan is parttime (14 u p/week).
De urennorm van 1225 uur voor de website ga ik zeker niet halen. Op dit moment hoef ik vrij weinig te doen omdat het een informatieve website betreft die nauwelijks veranderd.
De enigste kosten die ik maak zijn de hostingkosten.

Voor dit jaar heb ik netjes alles genoteerd en geld apart gezet om het met de inkomstenbelasting weer op te geven onder "inkomsten uit overige werkzaamheden.

Als ik dan toch ga registreren bij de kvk en belastingdienst is het dan niet slimmer om hier pas in het nieuwe jaar mee te starten en dit jaar nog op de "oude" manier te doen?
Overigens ga ik dan natuurlijk wel al dit jaar op bezoek bij de kvk.

Overigens zijn de inkomsten van 4 affiliatebedrijven + adsense.
Ik heb in totaal circa 35 uitbetalingen per jaar.

Aangepast op 14-09-2011 16:29 door Maikel de W.
   Alexander Knoth, Knoth WebMedia & Hosting
14 sep 2011 17:27 
Mijn "echte" baan is parttime (14 u p/week).
De urennorm van 1225 uur voor de website ga ik zeker niet halen. Op dit moment hoef ik vrij weinig te doen omdat het een informatieve website betreft die nauwelijks veranderd.

Dat weet jij, dat weet ik nu maar dat weet de belastingdienst niet ... 40 uren (werkweek) - 14 uur (baan) = 26 uur per week over * 52 weken = 1352 uur, feitelijk kun je dus wel degelijk aan je uren komen. Wie zegt hoeveel tijd jij in je bedrijf steekt?

Als ik dan toch ga registreren bij de kvk en belastingdienst is het dan niet slimmer om hier pas in het nieuwe jaar mee te starten en dit jaar nog op de "oude" manier te doen?

Ja gezien we alweer vrij dicht op 1 januari beginnen te komen is het niet onverstandig om een frisse start te maken in het nieuwe jaar.

Vorige | 1 | 2 | Volgende 

© Copyright TargetMedia 2001-2012 | Mobile | Premium SMS | Micropayments | Muziek downloaden | Ringtones Bekijk bezoekers statistieken RSS feed