Terug naar de voorpagina
Home Nieuw Vraag & Aanbod Forums Artikelen Bedrijvengids Zoeken

Vorige | 1 | 2 | Volgende 11 - 15 van 15

Paul Suk, Particulier
5 mei 2011 00:09 
http://lexius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-7/artikel46d
4.
De leden 1–3 zijn niet van toepassing op de koop op afstand:
a. (...)
b. van zaken die:
1°. zijn tot stand gebracht overeenkomstig specificaties van de koper;
2°. duidelijk persoonlijk van aard zijn;

Lijkt mij absoluut van toepassing. Een bril is niet alleen overeenkomstig specificaties maar een bril op sterkte is ook absoluut persoonlijk van aard.

Dat zou ik niet zo gauw stellen. Wat is er bedoeld met zaken van persoonlijke aard. Zou men dan een bril bedoelen? Of zaken die op een bepaalde manier gebruikt worden dat ze niet - makkelijk of hygiënisch - door een ander gebruikt kunnen worden.

Richard O., Particulier
5 mei 2011 08:33 
Een bril op sterkte kan toch ook niet makkelijk door een ander gebruikt worden?

Paul G., Particulier
5 mei 2011 10:41 
Je hebt ook brillen op sterkte die bijv bij de drogist liggen met +1 +2 +3 enz
Dat is ook geen maatwerk en wel op sterkte. Dus wat wil TS verkopen.

Paul Suk, Particulier
5 mei 2011 11:38 
@Richard O.: Ik heb het denk ik wat onhandig omschreven. Maar vanuit mijn oogpunt valt een bril op sterkte niet direct onder een persoonlijke zaak.

ICTRecht juridisch adviesbureau, ICTRecht
5 mei 2011 14:13 
Wat die formulering "persoonlijk van aard" precies betekent, weten juristen eigenlijk zelf ook niet. Vaak wordt hier voor het gemak maar "hygiëne" als vertaling van gegeven, maar daar is geen enkele onderbouwing voor.

Veel verder dan "niet door anderen te gebruiken als deze geretourneerd zou worden" in een al wat ouder handboek kwam ik niet, in ieder geval.

Een bril met glazen op sterkte lijkt mij echter evident maatwerk en dus om die reden niet retourneerbaar. De online opticien mág natuurlijk wel een vrijwillige retourregeling introduceren.

Ben Boogaardt, Boogaardt Internet Media
6 mei 2011 20:51 
Akkoord, duidelijk. Bedankt allemaal! Het ging mij dus niet om leesbrillen (met +1, +2 etc.) die vrij inwisselbaar zijn maar echte brillen op sterkte.

Dat blijkt volgens deze reacties dus écht maatwerk te zijn (vanwege combinatie te kiezen sterkte, asverdraaiingen etc. in combinatie met geslepen voor het juiste montuur) en zodoende dus niet retourneerbaar. Nogmaals bedankt!

Vorige | 1 | 2 | Volgende 

© Copyright TargetMedia 2001-2012 | Mobile | Premium SMS | Micropayments | Muziek downloaden | Ringtones Bekijk bezoekers statistieken RSS feed