Terug naar de voorpagina
Home Nieuw Vraag & Aanbod Forums Artikelen Bedrijvengids Zoeken

Vorige | 1 | 2 | Volgende 11 - 18 van 18

Maarten M., Particulier
26 apr 2011 16:14 
@Paul @Richard

Ik heb het natuurlijk wel over een goed werkend systeem, waarvoor een normale prijs is betaald ten opzichte van de functionaliteiten.

Ik vind het opmerkelijk dat niemand rekening houdt met de kosten van het ontwikkelen van het systeem terwijl hier vaak het grootste deel van de investering in zit (buiten de tijd natuurlijk). Wanneer je een webshop koopt bespaar je je de ontwikkelkosten uit die je wel had moeten betalen wanneer je het zelf had moeten laten maken. Daarom vind ik een prijs puur gebaseerd op omzet een beetje vreemd. Je betaald een webdevelopment bureau toch ook niet pas wanneer je winst draait?

Stel ik heb vorig jaar een webshop laten ontwikkelen voor €10.000 (nogmaals: uitgaande van prijs die redelijk is gezien functionaliteiten, ontwerp ect), er vanuit gaande dat zo'n ontwerp (en zeker het systeem) een jaar of 3 mee gaan voordat er iets nieuws nodig is, zou ik hier al zeker €3000 voor vragen, los van het feit of er uberhaupt omzet is.

Aangepast op 26-04-2011 16:14 door Maarten M.
 Advertentie
iDEAL nodig voor je Magento webwinkel? Dat kan via TargetPay.com!
Download gratis de Magento plugin en binnen 10 minuten kunnen je klanten betalen met iDEAL...
TargetPay is de goedkoopste met slechts 49 cent transactiekosten. Geen set-up of maandkosten en gratis wekelijkse uitbetalingen!
Lees verder...
   Richard O., Particulier
26 apr 2011 17:04 
@Maarten: je herhaalt jezelf dus ik verwijs naar mijn eerdere reactie. Een webshop is dienend aan de business. Wat heb je aan een dure webshop als die geen omzet draait?

@B Vingerling: mijns inziens komt ook goede content terug als omzet (bv door veel bezoekers door goede Google ranking) en dus neem je de content mee in de prijs VIA de omzet.

B. Vingerling, Afix
26 apr 2011 19:39 
Doen overigens punten als het moeten importeren in het buitenland (lees: langere levertijd) de waarde verminderen bij het overnemen van een webshop? Betreft dus niet dropshipping maar een fysieke voorraad.

Richard O., Particulier
26 apr 2011 21:04 
Voor mij wel.
Een fysieke voorraad betekent niet alleen extra hassle bij de inkoop maar ook het houden van de voorraad (risico, opslagruimte) en als je in je eentje bent: het feit dat je niet op vakantie kan zonder je shop stil te leggen.

B. Vingerling, Afix
26 apr 2011 22:16 
Klopt. Dat ben ik helemaal met je eens, echter kun je dit oplossen door met een compagnon te werken. Het geeft echter (veelal) hogere marges op de producten.

Verwijderde deelnemer
27 apr 2011 07:16 
De waarde van de webshop is onafhankelijk van de ontwikkelingskosten. Zoals Richard hier eerder heeft aangegeven, kunnen die kosten indirect in de waarde van de site terugkomen, als de site succes heeft. Als je weinig verkoopt, zal niemand je relatief hoge ontwikkelingskosten willen betalen. Andersom geldt het natuurlijk ook: een eenvoudige website kan relatief heel veel waarde hebben, als de site succesvol is.

Maarten M., Particulier
27 apr 2011 08:50 
@ Richard O, @Willem Vroom:

Ik zal mezelf niet nogmaals herhalen:) Ik denk toch dat het niet terug zien van omzet in een mooi geprogrammeerd systeem eerder met marketing te maken heeft dan het 'niet-waardevol' zijn van een systeem. Mocht iemand nog een €10.000 euro systeem hebben liggen maar geen omzet draaien neem ik het graag voor een appel en een ei over...

EDIT:
Ik wil overigens geen flamewar starten... Wat mij betreft is de discussie over dit onderwerp wel afgedaan. We mogen van mening verschillen toch? :)

Aangepast op 27-04-2011 08:51 door Maarten M.
   Dirk G., Particulier
27 apr 2011 09:23 
Er zijn veel topics over 'hoe bepaal ik de prijs' op TbForum. Een goede start is het bepalen van de NPV van de overname. Zie voor uitgebreide uitleg: (Log in om link te zien!)

@Maarten: de kosten voor het ontwikkelen van een webshop neem je volgens de theorie niet mee, dit zijn zogeheten 'sunk costs' (zie: (Log in om link te zien!) ), tenzij je verwacht dat dit toekomstige cashflows oplevert.

Aangepast op 27-04-2011 09:29 door Dirk G.
   M. Landeweerd, Libertes
27 apr 2011 11:06 
Natuurlijk kan een goed systeem onafhankelijk van omzet wel meerwaarde hebben en daardoor prijsverhogend werken. Dus niet rechtstreeks meerekenen, maar een winkel is meer dan enkel de omzet! Functionaliteit kan dus zeker wel prijsverhogend werken.

Echter blijft er geen vaste formule voor, indicatie is x keer omzet, maar elke onderneming is uniek. Het is aan de koper om de potentie te zien en te bepalen welke waarde hij hieraan hecht.

Vorige | 1 | 2 | Volgende 

© Copyright TargetMedia 2001-2012 | Mobile | Premium SMS | Micropayments | Muziek downloaden | Ringtones Bekijk bezoekers statistieken RSS feed