Terug naar de voorpagina
Home Nieuw Vraag & Aanbod Forums Artikelen Bedrijvengids Zoeken

Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | Volgende 31 - 40 van 40

Alwin Koek, Particulier
14 mrt 2011 11:58 
Hoe bedoel je uit naam van je klant? De factuur zal altijd uit naam van de leverancier zijn. De klant kan echter wel de factuur opmaken en dan is het self billing.

Huidige situstie:
Er wordt een creditnota verstuurd; Belastingdienst geeft aan dat dit niet juist is, de klanten dienen dus te factureren.

Self Billing:
I.p.v. Creditnota's maak je Facturen op naam van jezelf, uit naam van de klanten.

Advertentie
Micropayments via 0900, Premium SMS en iDEAL. Kijk op www.targetpay.com voor de beste uitbetalingen en eenvoudige API!
   Erik G., Particulier
14 mrt 2011 13:55 
I.p.v. Creditnota's maak je Facturen op naam van jezelf, uit naam van de klanten.

@Alwin, Ik snap niet wat je bedoelt. Uit wiens naam is het dan?

Tot zover ik weet is het de leverancier die veantwoordelijke is voor de facturering. TS is in dit geval de klant en de webmasters die hij noemt zijn leverancier. Echter TS maakt nu zelf de factuur voor zichzelf (selfbilling).

Volgens mij zijn dit geen creditfacturen maar gewone facturen van een leverancier aan een klant die in dit geval door de klant (TS) opgemaakt worden.

Rick van B., OrangeType
14 mrt 2011 17:56 
Klanten kunnen uit zichzelf geen credit-facturen toesturen (tot zover duidelijk, want een creditnota is bedoeld om uitstaande facturen weg te halen), een aanvraag naar uitbetaling (bewijs) van de particulier voldoet als ik het goed herinner (met daarop het rek.nr en n.a.w. van de klant). Dit komt redelijk in de buurt van een factuur die aan jezelf is gericht, echter weet ik niet of dit verplicht is.

Aangepast op 14-03-2011 18:38 door Rick van B.
   Peter De Smedt, Particulier
16 mrt 2011 18:09 
Alwin,

Dit zou in princiepe kunnen maar hier in België moeten facturen een logisch volgnummer hebben, bijvoorbeeld 20110001, 20110002, .......
Een firma die geld uitbetaalt kan onmogelijk weten aan welk volgnummer ik zit. Hier is het dan ook de gewoonte en de vraag van mijn boekhouder om een factuur te maken voor elke creditnota die ik krijg voor een uitbetaling.

Eelco Luurtsema, Luurtsema IS
15 apr 2011 17:25 
Iedereen bedankt voor de antwoorden, om hier nog even op terug te komen. Ik heb meerdere malen weer contact gehad met iemand van de belastingdienst. Hij bleef op het standpunt dat de term 'Creditfacturen' niet gebruikt mocht worden, omdat dit specifiek is voor facturen die worden 'teruggedraaid'. Het is me echter nog steeds niet helemaal duidelijk hoe hij nu wel wil hoe ik werk, maar goed ik zal hier nog wel een schriftelijke mededeling over krijgen en dan zal ik dit hier ook vermelden.

Marcel M., Particulier
16 apr 2011 14:59 
Ik heb het even nagezocht. Ook affiliatebedrijven Daisycon en M4N sturen creditfacturen met daarop letterlijk de tekst "CREDITFACTUUR".
Dit gaat dus zeker niet om bedragen die worden "teruggedraaid".

Aangepast op 16-04-2011 14:59 door Marcel M.
   Thea Bultman, Bultman-online
16 apr 2011 15:37 
Ik snap het ook niet helemaal.

Ik stuur al jaren credit facturen en de belasting accepteert dit ook gewoon.
En zoals Marcel hierboven al zegt, ook de grotere bedrijven net als targetpay bijvoorbeeld die sturen ook creditnota's aan ons.

Het lijkt mij dus helemaal geen probleem.

Is het maar 1 persoon die je dit verteld of zijn het meerdere personen die zeggen dat ze niet zijn toegestaan?

Eelco Luurtsema, Luurtsema IS
4 mei 2011 23:40 
Het klopt inderdaad dat andere bedrijven dit ook gebruiken, dit heb ik ook als argument ingebracht maar dit vond deze persoon niet er toe doen. Ik heb nu per post de uiteindelijke conclusies gekregen:

In enkele gevallen maakt de belastingplichtige (ik dus), wanneer bijvoorbeeld de verleende dienst nauwkeuriger bij hemzelf bekend is dan bij de dienstverrichter, zelf de facturen op. Dit wordt ook wel "selfbilling" genoemd. Dit is toegestaan bij elektronisch factureren, mits de factuur voldoet aan de wettelijke voorschriften. Belastingplichtige plaatst daarbij ten onrechte de omschrijving "creditfactuur" op de aan hem gerichte kostennota. Omdat er geen sprake is van correctie van een eerder uitgereikte factuur is dit niet toegestaan.

En in de conclusie verder:

De vermelding "creditfactuur" wordt voortaan alleen op de factuur geplaatst als deze betrekking heeft op een eerder uitgereikte factuur, dus niet meer bij het zogeheten "selfbilling".

Ik weet nog niet helemaal wat ik hierop ga reageren. Ik ben nu momenteel niet heel actief meer bezig met deze creditnota's wat ik in het verleden wel was, maar het lijkt me duidelijk dat ik de conclusie niet deel.

Jorden Chamid, TotallyHosted
5 mei 2011 08:47 M 
Dan noem je het dus gewoon 'factuur' en krijgt ie een negatief bedrag mee. Vind het nogal vreemd gedrag van de belastingdienst!

Jop Peters, Mastercoding
5 mei 2011 09:06 
Volgens mij moet je dergelijke dingen nota's noemen en los nummeren (nota particulier vs nota zakelijk afhankelijk van of je klant een bedrijf is ja/nee).

Zo is het mij altijd uitgelegd, maar dat er twijfel bestaat omtrent dit punt lijkt me duidelijk :).

Ferry van V., Particulier
5 mei 2011 12:37 
IK heb bezoek gehad van de belasting en ik maak zelf ook creditfacturen, geen commentaar op gehad was goed zeiden ze

Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | Volgende 

© Copyright TargetMedia 2001-2012 | Mobile | Premium SMS | Micropayments | Muziek downloaden | Ringtones Bekijk bezoekers statistieken RSS feed