ik denk dat een ondernemer ook niet voordeel heeft aan een ongewenste automatische verlenging.(buiten dan éénmalig nog eens wat winst). |
|
Technisch is het volgens mij allemaal niet zo ingewikkeld, het is ook nog eens klantvriendelijk om te vragen of er verlengd kan worden. Er zitten echter wel enkele forse nadelen aan voor consumenten:
Als je dadelijk je domein "uit het oog" verliest en niet oplet met je email ben je je mooie domein kwijt. Ik wil dat mijn hoster de domeinen aanhoudt totdat ik expliciet aangeef dat ze opgezegd kunnen worden. Ik host bij Jorden en die sturen netjes een mail waarin ze zeggen dat je nog x weken hebt om op te zetten, anders verlengen ze. Prima voor mij. Als je domein is opgezegd krijg je dat niet zomaar terug. Dat is heel anders bij een tijdschrift waarop je gewoon opnieuw een abo kan nemen.
Doordat hosters een domein alleen per jaar kunnen verlengen moeten zij het hele jaar betalen. Als een consument besluit om vroegtijdig op te zeggen omdat ze na een bepaalde periode per maand of kwartaal kunnen opzeggen blijft de hoster met kosten zitten. Deze worden doorberekend aan de consument die daarmee aan een hogere prijs vastzit.
Een oplossing zou kunnen zijn dat je voor langere termijn een domein afneemt tegen lagere prijs, maar dat wordt dus blijkbaar lastiger. Een andere oplossing is het rekenen van een veel hogere prijs voor de domeinen met evt een cashback als je het domein 1 jaar aanhoudt. Ik zie daar niet direct voordelen in. Volgens mij is het een prima oplossing als een hoster tijdig aangeeft wanneer je kan opzeggen.