Terug naar de voorpagina
Home Nieuw Vraag & Aanbod Forums Artikelen Bedrijvengids Zoeken

Vorige | 1 | 2 | Volgende 11 - 14 van 14

W van den Brink, Particulier
17 dec 2010 13:37 
Wij hosters betalen voor vrijwel elke extensie gewoon per jaar. Als wij het dan per kwartaal moeten verlengen, zoals aangegeven in dat artikel, dan gaat wat mij betreft de prijs voor consumenten gewoon 4x zo hoog worden om alle risico uit te sluiten.
Dan bied je de optie van stilzwijgend per kwartaal verlengen toch gewoon niet aan?

Als iemand niet aangeeft dat hij na een jaar wil verlengen dan stopt het contract en verleng jijzelf als hoster het domein ook niet. Geeft iemand aan dat hij wel wil verlengen dan is het dus gewoon een verlenging voor één jaar.

Verlengen voor één jaar is dus nog steeds toegestaan. Alleen het stilzwijgend verlengen voor één jaar mag niet meer.

Overigens geldt dit alleen voor contracten die je met particulieren hebt:
Artikel 236
Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt als onredelijk bezwarend aangemerkt een in de algemene voorwaarden voorkomend beding

[..]
Bron: (Log in om link te zien!)

Advertentie
Micropayments via 0900, Premium SMS en iDEAL. Kijk op www.targetpay.com voor de beste uitbetalingen en eenvoudige API!
   Hofkens, Particulier
17 dec 2010 13:46 
ik denk dat een ondernemer ook niet voordeel heeft aan een ongewenste automatische verlenging.(buiten dan éénmalig nog eens wat winst).

Erik G., Particulier
17 dec 2010 15:41 
ik denk dat een ondernemer ook niet voordeel heeft aan een ongewenste automatische verlenging.(buiten dan éénmalig nog eens wat winst).

Technisch is het volgens mij allemaal niet zo ingewikkeld, het is ook nog eens klantvriendelijk om te vragen of er verlengd kan worden. Er zitten echter wel enkele forse nadelen aan voor consumenten:

Als je dadelijk je domein "uit het oog" verliest en niet oplet met je email ben je je mooie domein kwijt. Ik wil dat mijn hoster de domeinen aanhoudt totdat ik expliciet aangeef dat ze opgezegd kunnen worden. Ik host bij Jorden en die sturen netjes een mail waarin ze zeggen dat je nog x weken hebt om op te zetten, anders verlengen ze. Prima voor mij. Als je domein is opgezegd krijg je dat niet zomaar terug. Dat is heel anders bij een tijdschrift waarop je gewoon opnieuw een abo kan nemen.

Doordat hosters een domein alleen per jaar kunnen verlengen moeten zij het hele jaar betalen. Als een consument besluit om vroegtijdig op te zeggen omdat ze na een bepaalde periode per maand of kwartaal kunnen opzeggen blijft de hoster met kosten zitten. Deze worden doorberekend aan de consument die daarmee aan een hogere prijs vastzit.

Een oplossing zou kunnen zijn dat je voor langere termijn een domein afneemt tegen lagere prijs, maar dat wordt dus blijkbaar lastiger. Een andere oplossing is het rekenen van een veel hogere prijs voor de domeinen met evt een cashback als je het domein 1 jaar aanhoudt. Ik zie daar niet direct voordelen in. Volgens mij is het een prima oplossing als een hoster tijdig aangeeft wanneer je kan opzeggen.

Jens Jensen, Particulier
7 jan 2011 01:08 
Is dit nu in werking? Ik heb m'n eerste uit het oog verloren factuur binnen

ICTRecht juridisch adviesbureau, ICTRecht
8 jan 2011 10:44 
Nee, dit gaat pas in 2012 in werking.

Vorige | 1 | 2 | Volgende 

© Copyright TargetMedia 2001-2012 | Mobile | Premium SMS | Micropayments | Muziek downloaden | Ringtones Bekijk bezoekers statistieken RSS feed