En vervolgens weet je het zo te draaien dat ik met een linkje moet komen. |
|
Prima joh. Ik vroeg je gewoon wat. Uit interesse nota bene.
Ik geef bij mijn link duidelijk aan dat ik ook niet weet hoe ik die moet interpreteren...
Ik geef nog 1 uitleg van hoe ik denk dat het zit. Let wel: theorie, hoe ik denk dat B/S het meent te hebben bedacht. En wel op basis van deze pagina
(Log in om link te zien!)
R/TV zender bedrijfsmatig 13,00% v omzet met een minimum van € 780,- per zender
(...)
Buma/Stemra maakt onderscheid tussen bronsites en doelsites. De website van de eerste aanbieder wordt de bronsite genoemd. Dit is meestal de maker van de orginele R/TV zender.
De website van een externe persoon of partij die de R/TV zender opnieuw beschikbaar stelt, wordt een doelsite genoemd, zoals bijvoorbeeld radioportals. Het basistarief voor het opnieuw aanbieden van 2 * of meer R/TV zenders op doelsites bedraagt 10% van de netto gegenereerde inkomsten met de website.
Bij het opnemen van 1 R/TV zender geldt net als voor de maker van de R/TV zender (zie hiervoor) een tarief van 312 euro* per jaar.
|
|
*
er staat 312 euro bij niet bedrijfsmatig gebruik en 13% met een minimum van 780 euro bij wel bedrijfsmatig gebruik.
Daaruit maak
ik op dat de luisteraars van de bronsite, die dus op basis van een omzetpercentage wordt belast voor de simulcast, niet meegeteld worden bij de afdracht voor de luisteraars via de radio (ether/kabel). In dat geval zou immers een extra heffing voor de bronsite wel heel erg raar zijn. Kortom: er wordt niet dubbel betaald.
Ik denk dat de reden dat het zo bedacht is, dat de bronsite, van de oorspronkelijke maker dus, ondersteunend is aan het business model van de radio/tv zender, en een portal een eigen businessmodel heeft die in feite kannibaliseert op de luisteraars van de radiozender. Wanneer een secundaire site niet belast zou worden zou een radiozender zijn streams heel schimmig diep weg kunnen stoppen, maakt dan nauwelijks omzet met zijn eigen site (en draagt dan dus alleen het minimumbedrag van 780 euro af) en sluist alle omzet naar een eigen bekende secundaire site, die dan onbelast zou zijn.
Ik vind de manier waarop deze discussie gevoerd wordt eerlijk gezegd vrij vermoeiend en ik ga het dan ook hierbij laten. We gaan er voorlopig toch niet uitkomen, bij gebrek aan duidelijkheid vanuit B/S.