| Vorige | 1 | | Volgende | 11 - 19 van 19 |
Bram S., Zygomatic |  30 okt 2010 15:41 | Ja klopt, registreer je b.v. op:
- (Log in om link te zien!) Al die spellen die daar gepubliceerd worden mag je zowieso gebruiken. En je verdient er zelfs nog iets aan.
- (Log in om link te zien!) Je krijgt dan elke dag nieuwe spellen gemaild die je mag opnemen. |
| | |
ICTRecht juridisch adviesbureau, ICTRecht |  4 nov 2010 16:31 | Naar aanleiding van deze interessante discussie heb ik hierover een blog-bericht op Gamerecht.nl geschreven. In essentie komt het er op neer dat je Flash games mag gebruiken als je daar toestemming voor hebt. Als het gaat om gamepacks kun je je niet achter de verkoper daarvan verschuilen als je aangesproken wordt door een maker (wél eventueel achteraf verhalen op de verkoper). De beste oplossing lijkt me dan ook embedden waar mogelijk. |
| | |
Ben G., GreeveMedia |  4 nov 2010 16:33 | @ ICTRecht
Is embedden ook niet gevaarlijk voor eventuele dataverkeer claims (hoofdstuk 5 'de wet op internet')? |
| | |
Bram S., Zygomatic |  4 nov 2010 20:08 | @ICT Recht: embedden is een hele slechte oplossing. Zie mijn eerdere post.
Als een flash game maker niet wil dat je een spel opneemt, kan die dat eenvoudig verhinderen. Alle flash game makers (99%) vinden het zelfs fijn dat je hun games gewoon overneemt omdat het marketing is voor hun eigen website en/of inkomsten oplevert van ingebakken advertenties. Embedden is een slechte optie want dan draaien de flash makers op voor de kosten van de hosting.
Dit is naar mijn mening gewoon een slecht advies wat je geeft. Je lijkt de markt niet echt te kennen. Dit is gewoongoed geworden! |
Aangepast op 04-11-2010 20:11 door Bram S.
| | |
Online Creations, Particulier |  4 nov 2010 20:26 | Als ik een ontwikkelaar was van een flash spel, deze zet ik vervolgens op mijn spelletjes site. Vervolgens komen er tientallen webmasters mijn spel downloaden om het op hun site te zetten.
STEL ik heb kwaad in de zin; dan kan ik van elke webmaster een vergoeding eisen. Als dit inmiddels honderden sites zijn dan is dat nog best een lucratieve business |
Aangepast op 04-11-2010 20:27 door Online Creations
| | |
ICTRecht juridisch adviesbureau, ICTRecht |  10 nov 2010 12:04 | @bram: Het feit dat er een bepaalde praktijk is ontstaan op het Internet (internationaal) in de markt voor Flash games, betekent nog niet dat dit ook in overeenstemming is met het Nederlands recht. Zonder expliciete toestemming voor 100% van de games die je aanbiedt, loop je juridisch gezien een risico als je de bestanden op je eigen server aanbiedt. Het advies dat we via Gamerecht.nl geven moet je dan ook zien als juridisch advies over de juridische situatie.
Wat betreft je opmerking dat embedden een slechte optie zou zijn omdat de maker in dat geval de kosten voor de hosting draagt: je geeft zelf al aan dat het financieel juist ook interessant is voor makers in verband met marketing en advertenties. Bovendien hebben makers van Flash games ook de keuze om embedden onmogelijk te maken en/of andere partijen expliciete toestemming te geven om hun spellen te gebruiken (door dit bijvoorbeeld via hun website te vermelden of te aanbieden via websites die de garantie geven dat ze toestemming hebben om de spellen aan te bieden die er te downloaden zijn).
@Ben G: dat is een goed punt, ik heb naar aanleiding daarvan nog een alinea toegevoegd aan het blog-bericht.
@Online Creations: zo'n situatie is inderdaad het risico van het opnemen van Flash games zonder expliciete toestemming. Het is wat dat betreft maar goed dat de schade in Nederland anders wordt geraamd dan in de Verenigde Staten. |
Aangepast op 10-11-2010 13:03 door ICTRecht juridisch adviesbureau
| | |
Bram S., Zygomatic |  10 nov 2010 16:44 | @ICTrecht: volgens mij is dit typisch een theoretisch juridisch geval en dus onzinnig. Er is in al die jaren nog niemand in nederland (en internationaal) aangeklaagd voor dit. Mochten er problemen zijn dan kun je een spel verwijderen. Ik verwacht geen enkele rechter die je zal veroordelen als je die werkwijze hanteert.
Makers van Flash games die willen dat hun spel gedistribueerd wordt, maken juist embedden overal mogelijk zodat je het op je eigen site kunt opnemen en als jij dan het advies geeft om het te embedden als een soort deeplink en het blijft op de site van de auteur staan, dan klopt jouw redenering niet meer! Want ze kunnen dat niet onmogelijk maken, want dan kan hun spel niet meer gedistribueerd worden!
Volgens mij heb je gewoon geen enkele kennis van deze markt en roep je iets zuiver theoretisch. Leuk hoor... maar je hebt er niets aan. |
| | |
ICTRecht juridisch adviesbureau, ICTRecht |  11 nov 2010 09:48 | @Bram: in mijn blogpost heb ik uitgelegd hoe het auteursrecht van toepassing is op de huidige praktijk m.b.t. Flash games. Ik kan me goed voorstellen dat je als eigenaar van een spelletjessite niet blij bent met de inhoud van dat advies. Dat de huidige praktijk en het juridisch kader dat daarop van toepassing is niet goed bij elkaar aansluiten, is echter een gevolg van het feit dat de Auteurswet in essentie uit 1912 stamt (ondanks meer recente aanpassingen op bepaalde punten). Als je het met de inhoud daarvan niet eens bent moet je dan ook bij politici zijn en niet bij mij; don't shoot the messenger.
Meer in het algemeen is mijn advies overigens niet "embed alles", maar "zorg altijd voor expliciete toestemming en als dat niet mogelijk is kun je juridisch gezien beter embedden, tenzij er aanwijzingen zijn -b.v. in de vorm van technische beperkingen- waaruit blijkt dat de maker daar bezwaar tegen heeft". Als een bepaalde maker van een Flash game expliciet toestemming geeft dat anderen zijn spel op hun eigen site zetten, hoef je dus helemaal niet te embedden. Daarnaast is het voor een maker ook mogelijk om een spel aan andere partijen aan te bieden (heel simpel b.v. al door deze aan te bieden als een zip-bestand) zonder dat deze embedded op andere sites kan worden opgenomen.
Tot slot wil ik nog iets verduidelijken met betrekking tot de rechtsgang als je auteursrechtelijk inbreuk maakt. De eerste mededeling dat je inbreuk maakt kan al in de vorm zijn van een "blafbrief" waarin een schadevergoeding wordt geëist. Als je dat (mijnsinziens terecht) onredelijk vindt kun je ervoor kiezen om de zaak voor te laten komen, maar daarbij sta je voor een moeilijke keuze, omdat er binnen het intellectueel eigendomsrecht een volledige proceskostenvergoeding geldt (in tegenstelling tot andere rechtsgebieden). Als je de zaak verliest (en dat lijkt me zonder expliciete toestemming van de maker het uitgangspunt waar je rekening mee moet houden) draai je dus op voor de volledige proceskosten van de tegenpartij (bovenop de schadevergoeding) en afhankelijk van hoe duur hun advocatenkantoor is kan dat al snel om tienduizenden euro's gaan. |
Aangepast op 11-11-2010 10:08 door ICTRecht juridisch adviesbureau
| | |
Bram S., Zygomatic |  11 nov 2010 10:37 | @ictrecht: ik ben juist een flashgame maker, vandaar dat ik reageer.
Ik zeg zelf op mijn website (http://www.leukstespellen.nl/disclaimer.php) dit:
Je kunt elk spel op deze website gebruiken (embedden) in je eigen website onder de volgende voorwaarden:
- Download the game naar je eigen server (deeplinken is niet toegestaan)
- Wijzig niets aan het spel, laat het helemaal intakt
- Zorg ervoor dat de uitgaande links in het spel naar onze websites blijven werken
- Plaats niet je eigen preloader of advertentie ervoor dusdanig dat dan de Mochi adverentie in het spel niet wordt getoond.
Iemand met een spelletjes site mag er vanuit gaan dat spelletjes gemaakt door de grotere spellen portals gewoon op jouw site opgenomen mogen worden als ze daar niet tegen beveiligd zijn. Ik denk zelfs dat al die sites een aparte pagina daarvoor hebben. Vandaar dat jouw opmerking dus ook theoretisch is, naast het feit dat over dit onderwerp volgens mij nog niet een rechtzaak is geweest.
|
| | |
Richard O., Particulier |  11 nov 2010 11:49 | Iemand met een spelletjes site mag er vanuit gaan dat spelletjes gemaakt door de grotere spellen portals gewoon op jouw site opgenomen mogen worden als ze daar niet tegen beveiligd zijn. |
|
Dat is dus niet zo, zoals Arnoud al uitlegt in de blogpost:
Net zoals bij andere creatieve werken is het auteursrecht uit zichzelf van toepassing op Flash games – zonder dat een maker daarvoor stappen hoeft te ondernemen. Je mag auteursrechtelijk beschermd materiaal van een ander niet zonder hun toestemming kopiëren of opnieuw openbaar maken door deze op jouw eigen site te plaatsen. |
|
|
| | |
Vorige | 1 | | Volgende
| |
|
|
|