Volgens mij ben je met een bron vermeldig al veilig? Dan doel ik op de uitspraak mbt geenstijl een aantal weken geleden. |
|
Bij Geenstijl ging het om actuele berichten en werd geenstijl aangemerkt als nieuwsmedium. Daarbij moet er sprake zijn van bronvermelding en mag het auteursrecht niet voorbehouden zijn. Dat is wel een hele specifieke situatie en het lijkt bij TS anders in elkaar te zitten.
Zoals ik het lees heeft TS tekst gejat van een concurrent en heeft die concurrent ook tekst van hem gejat. Nu wordt TS aangesproken door de concurrent en vraagt hij wat zijn rechten zijn.
Het lijkt mij dat je de gejatte teksten verwijdert als de eigenaar daarom vraagt. ALs je kopieert of jat neem je daarmee bewust het risico dat de eigenaar verhaal komt halen.
Als de concurrent teksten van jou jat dan stuur je een zelfde briefje naar de concurrent dat hij de teksten moet verwijderen.
Vervolgens bel je elkaar op, maakt goede afspraken en gaat verder met de onderneming. Als er onduidelijkheid is over wie de teksten heeft geschreven kun je altijd nog naar de rechter. Maar ja, wat hoop je daar te winnen behalve een heleboel gezeik?
Je hebt zo een freelancer gevonden die voor een schappelijk prijsje teksten herschrijft zodat je geen auteursrechten problemen meer hebt.