Adverteerders die een ban hebben gekregen zijn al eerst gewaarschuwd en weten vast wel waar ze de fout in zijn gegaan. |
|
Dat is dus juist het probleem. Het kan zo zijn dat je voor een aantal websites al een jaar of vijf reclame maakt en dan krijg je opeens van de één op de andere dag je eerste en tevens direct de laatste waarschuwing.
Als het gaat om een waarschuwing i.v.m. lage kwaliteitsscore -en dus niet om illegale of minder legale praktijken m.b.t. de content- dan is het vrijwel onmogelijk om te achterhalen wat het probleem precies is. Support geeft hier immers geen enkele informatie over en de richtlijnen m.b.t kwaliteit zijn niet volledig.
Ik heb het zelf ook gehad. Van de één op de andere dag een eerste en laatste waarschuwing. Toen zag ik dat één legale website (geen 'get rich quick', 'run your car on water', 'pc on tv', hacks, PDF'jes of ander soort troep) waar ik al vijf jaar reclame voor maakte alle zoekwoorden opeens kwaliteit score 1/10 hadden terwijl dit tot de dag ervoor altijd tussen de 7/10 en 10/10 zat.
Blijkbaar was er na vijf jaar opeens iets mis met die website. Gelijk contact opgenomen met support om te vragen wat er precies aan de hand was. Ze wilden of konden daar geen informatie over geven.
Vervolgens heb ik alle advertentiegroepen behorende bij die website verwijderd en tevens advertentiegroepen met soortgelijke websites ook verwijderd. Ten slotte alle advertentiegroepen van websites die ik pas sinds een paar maanden aan het promoten was ook verwijderd.
Weer contact opgenomen met support om te vragen of het nu in orde was. Ja, het was in orde.
Vervolgens iedere dag alle zoekwoorden nagekeken op kwaliteitsscore. Iedere keer verwijdere ik -indien aanwezig- alle zoekwoorden met een kwaliteitsscore lager dan 5 en maakte ik geen enkele nieuwe campagne/advertentiegroep/advertentie en voegde ik geen nieuwe zoekwoorden toe.
Eén maand later kreeg ik een automatische e-mail dat mijn account was afgesloten omdat ik herhaaldelijk reclame had gemaakt voor websites met een lage kwaliteit en ik de rest van mijn leven nooit meer gebruik mocht maken van AdWords.
En dat is vreemd. Een maand eerder was het volgens support in orde, geen nieuwe advertenties e.d. toegevoegd en dan een maand later toch opeens een ban?
Dus ik weer mailen naar support en bovenstaande beschreven. Dus dat het een maand eerder weer in orde was, dat ik advertentiegroepen had verwijderd, dat ik dagelijks de kwaliteitsscore controleerde etc. etc. Vervolgens kreeg ik een standaard copy/paste e-mailtje die andere adverteerders met een ban ook kregen met de melding dat de ban klopt, verwijzing naar de kwaliteitsrichtlijnen en het verzoek om geen contact meer op te nemen.
Toen ik na vijf jaar vanuit het niets opeens een eerste en laatste waarschuwing kreeg wist ik niet waar ik de fout in gegaan ben. En ondertussen weet ik dat nog steeds niet.
De meerderheid van de bans zullen vast en zeker terecht zijn. Er waren op een gegeven moment teveel scams waar reclame voor werd gemaakt, fake review site, doorway pages en nog veel meer troep. Google moest wel actie ondernemen. Jammer dat ze daar niet een correcte methode voor hebben gebruikt.