Terug naar de voorpaginaTBForum nu ook op je mobiel!
Klik hier voor meer info en gratis link...

Home Nieuw Vraag & Aanbod Forums Artikelen Bedrijvengids Zoeken

Vorige | 1 | 2 | 3 | Volgende 11 - 20 van 29

Online Creations, Particulier
11 feb 2010 19:31 
Creditsnotas van partnerprogramas dienen gewoon als zijnde Verkoopfacturen te worden geboekt. Deze factuur kan je gewoon in je administratie zetten, het handigste is voor jezelf bij de referentie in je boekhoudprogramma "creditnota <factuurn van de creditnota>" te zetten. Qua factuurnrs moet je niets gaan aanpassen, gewoon doorgaan met nummeren bij de ZELF geschreven facturen.

Als je zelf een creditnota stuurt dan is dit in feite een inkoop van derden en daarom dien je dit bij de inkoop te boeken.

Aangepast op 11-02-2010 19:31 door Online Creations
   Martijn E., Particulier
11 feb 2010 19:37 
Een credit factuur heeft al een nummer, nl die van de klant, en die gebruik je in de boekhouding. Een rekening kan toch niet twee factuurnummers hebben! Bij jou en de klant moet hetzelfde factuurnummer gebruikt worden.

En hier ontstaat je probleem. Je facturen moeten immers doorlopend genummerd worden. Het boeken als een negatieve inkoop is niet logisch en dus onder je crediteuren schuiven zou dus niet mijn keuze zijn. Zelf zou ik een nieuwe verkoopfactuur uitschrijven en de ontvangen credit-nota erachter nieten. Als je in de omschrijving het factuurnummer van de credit-nota zet, is je administratie inzichtelijk. Vervolgens boek je de opbrengsten hieruit op een aparte opbrengsten rekening.

Als je zelf een creditnota stuurt dan is dit in feite een inkoop van derden en daarom dien je dit bij de inkoop te boeken.

Hier heb ik nog nooit van gehoord. Naar mijn weten is het verzenden van een verkoop-creditfactuur niets meer dan een omgedraaide factuur. Dit houdt dus in dat de rekening Opbrengst verkopen debet en Debiteuren credit dienen te worden geboekt (afgezien van de BTW).

Aangepast op 11-02-2010 19:41 door Martijn E.
   S. van Iwaarden, Adsupply
11 feb 2010 19:50 
Zo moeilijk is dit allemaal niet.

In principe kun je de volgende regel hanteren:
Wanneer jij een factuur krijgt toegestuurd, dan is dit een crediteur.
Wanneer jij een factuur toestuurd, dan is dit een debiteur.

Oftewel, de facturen die jij van de partner programma's ontvangt, moet je onder de crediteuren (inkoop) inboeken.
Afhankelijk van je programma zul je waarschijnlijk een negatief bedrag moeten invoeren.

Wat betreft de factuurnummers, alleen je verkoop facturen (debiteuren) hoeven achtereenvolgend genummerd te zijn, je inkoop uiteraard niet, dit zou bijna ondoenlijk zijn.
Bij de crediteuren administratie mag je dan ook gewoon het factuurnummer wat reeds op de factuur staat gebruiken.

Heb je overigens geen boekhouder? want die kan dit soort vragen prima beantwoorden.

Aangepast op 11-02-2010 19:50 door S. van Iwaarden
   Peter Janssens, Particulier
11 feb 2010 19:52 
Oftewel, de facturen die jij van de partner programma's ontvangt, moet je onder de crediteuren (inkoop) inboeken.
Afhankelijk van je programma zul je waarschijnlijk een negatief bedrag moeten invoeren.

Negatief(!) als je zelf een betaling ontvangt van een partnerprogramma???

@Online Creations

Wat je daar aangeeft is dat je de creditnota's opslaat als bijvoorbeeld voor Zanox 'creditnota80125636521.pdf'. In de nummering van mijn facturen negeer ik dan de uitbetalingen van de partnerprogramma's.

@Martijn Erkens

In jouw tekst haal ik uit dat je een gewone factuur opmaakt, en daarbij dan de creditfactuur of -nota van bijvoorbeeld Zanox toevoegd. In de gewone factuur met correcte volgnummer verwijs je dan naar de creditnota.
Wat je dan met 'aparte opbrengsten rekening' bedoelt snap ik dan niet. Gat het om een boekhoudige rekening, of een bankrekening? Maar je bedoelt dat dat je deze apart dient te houden van de gewone facturen, neem ik aan.

Aangepast op 11-02-2010 19:55 door Peter Janssens
   Martijn E., Particulier
11 feb 2010 19:59 
@ S. van Iwaarden. Het lijkt op het eerste gezicht logisch een dergelijke factuur onder de crediteuren te schuiven. Het probleem zit hem echter in het feit dat deze wél onder je opbrengsten moet worden verantwoord. Een creditnota in de crediteuren is een vermindering van de kosten. Dit zou dus een scheef beeld trekken in je administratie (te lage inkoopkosten) en is dus onjuist. Om hierbij nog maar te zwijgen over de BTW, want dat is best ingewikkeld..

Wat je dan met 'aparte opbrengsten rekening' bedoelt snap ik dan niet. Gat het om een boekhoudige rekening, of een bankrekening? Maar je bedoelt dat dat je deze apart dient te houden van de gewone facturen, neem ik aan.

Ik doel hier inderdaad op een boekhoudkundige rekening, sorry voor de onvolledigheid. Je hoeft deze niet apart te houden van je facturen en boekt dus (versimpeld):

Debiteuren
@ Opbrengst partnerprogramma's

en

Bank
@ Debiteuren

<stuk verwijderd, na wat googlen twijfel ik aan dit stuk over 't "creatief" nummeren van facturen>

Aangepast op 11-02-2010 20:12 door Martijn E.
   Richard O., Particulier
11 feb 2010 20:12 
Ik geef ingekomen facturen (of het nou credit- of gewone facturen zijn) gewoon een eigen volgnummer, naast het nummer wat de klant of leverancier er al opgezet heeft.

Maarten M., Particulier
11 feb 2010 20:26 
Als je het mij vraagt (maar gelukkig heb ik een accountant):

Het maakt geen bal uit hoe je het doet, zolang je het maar overzichtelijk doet. Als je belastingcontrole krijgt moet het zo gedaan zijn dat er een logica in zit die ook nog iemand anders dan jij zelf kan begrijpen.

Er zijn naar mijn weten geen echte abstracte regels, als het maar netjes/geordend/begrijpbaar is.

Martijn E., Particulier
11 feb 2010 22:37 M 
@Maarten.

Dat klopt. Maar iets als een mindering op je kosten boeken of juist als opbrengst verantwoorden is voor het juiste beeld wel van belang. Ook voor de btw maakt het uit of je jezelf als afnemer of juist leverancier beschouwt. In deze context helemaal. Er is immers sprake van een eventuele verlegging van de btw.

Martijn Dwars, 2Bytes
11 feb 2010 23:27 
In principe kun je de volgende regel hanteren:
Wanneer jij een factuur krijgt toegestuurd, dan is dit een crediteur.
Wanneer jij een factuur toestuurd, dan is dit een debiteur.

Wat een onzin! Een debiteur is een vorm van bezit, een crediteur een vorm van schuld (zo staat het immers ook in het grootboek). Als je een creditfactuur krijgt, neemt je bezit toe. Zoals jij het zegt lijkt het juist alsof je schuld toeneemt. Wat jij zegt zou alleen opgaan als je de creditfactuur negatief inboekt als crediteur. Maar of dat logisch en correct is...

Wat ik altijd doe bij creditfacturen is zelf een factuur aanmaken en die inboeken als debiteur. Vervolgens zoals al eerder gezegd de creditfactuur achter de factuur nieten die ik zelf gemaakt heb. Hetzelfde doe ik overigens voor bedrijven waar ik wat koop en geen factuur van krijg, zoals Google Adwords. Daarvoor maak ik zelf een factuur en die boek ik in onder crediteuren (let dan overigens wel goed op de BTW tarieven e.d). Kan iemand conformeren of dit correct is?

W van den Brink, Particulier
12 feb 2010 00:28 
Ik maak ook altijd zelf een factuur met mijn eigen factuurnummer conventie en voeg daar de creditfactuur van de andere partij aan toe. In de afgelopen jaren nooit van mijn accountant en belastingdienst gehoord dat dit niet juist is.

doe ik overigens voor bedrijven waar ik wat koop en geen factuur van krijg, zoals Google Adwords.
Krijg jij geen factuur van AdWords? Ik krijg die iedere maand via de post en kan het ook downloaden van hun website. Heb je wel een zakelijke account?

Overigens heb ik ook zo nu en dan het probleem dat ik geen factuur krijg voor diensten/producten die ik afneem. Met name bij buitenlandse partijen is dat vaak er slecht geregeld. Dan stop ik alle stukken (meestal e-mail en soms printje van een website) in mijn administratie met adres gegevens e.d erbij. Plus natuurlijk afschrift van mijn bank.

Aangepast op 12-02-2010 00:30 door W van den Brink
   Martijn E., Particulier
12 feb 2010 00:41 M 
Martijn. Ik vraag me af hoe de inspecteur tegenover het laatste deel van je verhaal staat. Volgens mij ziet hij graag geldige onderbouwing voor het terugvorderen van btw. In het algemeen lijkt mij zelf facturen aanmaken zonder duidelijke onderbouwing, zoals met het nieten van een creditfactuur van een derde, enigzins fraudegevoelig. Je moet eigenlijk even in de huid van de inspecteur kruipen en nadenken over een grondige en betrouwbare onderbouwing. Vraag anders even aan de inspecteur over de wijze van verantwoorden van dergelijke uitgaven.

Vorige | 1 | 2 | 3 | Volgende 

© Copyright TargetMedia 2001-2012 | Mobile | Premium SMS | Micropayments | Muziek downloaden | Ringtones Bekijk bezoekers statistieken RSS feed